Tijdens mijn opleiding pedagogische wetenschappen kwam ik in aanraking met verschillende leerstijlen en begreep ik waarom het huidige onderwijssysteem soms niet aansluit bij een leerling.
Zelf kan ik mij nog herinneren dat, wanneer ik voor extra uitleg naar de docent ging, de docent dezelfde uitleg nogmaals vertelde. Dit bracht veel frustratie met zich mee, want ik had hem wel gehoord, maar ik begreep het gewoon nog niet.
Helaas hoor ik van verschillende leerlingen dat dit vaak nog steeds gebeurt.
Ik bied hierbij een andere aanpak; in eerste instantie breng ik in kaart waar de leerling tegenaan loopt en hier wordt de begeleiding op aangepast. Ook als dit betekent dat iets op 20 verschillende manieren uitgelegd moet worden voordat de leerling het begrijpt.
Eén van de belangrijkste elementen van mijn begeleiding is om leerlingen (weer) in zichzelf te laten geloven. Vaak zorgen de teleurstellende cijfers ervoor dat leerlingen denken dat zij het niet kunnen en zijn zij geneigd het bijltje erbij neer te leggen. Het is belangrijk om altijd een positieve insteek te houden zodat leerlingen hun krachten en talenten op de juiste manier in kunnen zetten.
Voor meer succes op school, maar ook in hun verdere loopbaan.